Radar Men From The Moon

Eindhovense Psych-afgezanten actief in internationaal circuit

| ma. 8 juni 2015 |

Eindhovense psych- en krautband Radar Men From The Moon (afgekort RMFTM) is onderdeel van een hechte internationale DIY-beweging van gelijkgestemde bands. 'Gelijkgestemd' betekent in dit geval niet slechts dat er stilistische raakvlakken zijn. De kernwaarde blijft dat albums een Gesammtkunstwerk zijn, waarbij de visuele aankleding net zo belangrijk is als productie of live-uitvoering. Gitarist Glenn Peeters is werkzaam als beeldend kunstenaar en tevens het artistieke brein achter RMFTM. We spreken hem in het café van de Effenaar, waar begin juni de tweede editie van Eindhoven Psych Lab plaatsvindt. Net als vorig jaar zal RMFTM een belangrijke artistieke en structurele rol spelen tijdens het tweedaagse festival.

Radar Men From The Moon

Pas de avond ervoor is RMFTM teruggekomen van hun laatste Europese tournee. In één ruk reden Peeters, Jan-Titus Verkuijlen (bas), Bram van Zuijlen (synths) en Tony Lathouwers (drums) vanuit Glasgow door naar Eindhoven. "Vaak zijn de hoofdsteden toch het interessantst om te spelen. Zo'n tour ontstaat geleidelijk, als het verzamelen van kleine puzzelstukjes bij elkaar. Bands waarmee we bevriend raken helpen ons vaak, en vice versa. Afgelopen zondag in Glasgow hebben we nog in de tent van James van Cosmic Dead gespeeld."

Peeters oogt gedurende het gesprek geenszins vermoeid, al zijn zijn antwoorden niet altijd hapklaar. Dat is hem gezien de omstandigheden vergeven. Er draaien momenteel veel verschillende projecten en gebeurtenissen rondom RMFTM. Er is een splitsingle met New Yorkse spacerockers White Hills in aantocht. En we noemden zojuist al Eindhoven Psych Lab, waar RMFTM dit jaar een speciaal liveproject uitvoert met The Cosmic Dead.

Peeters: "Beide bands zullen tegelijkertijd op het podium staan. Hier komt ook een album uit voort. The Cosmic Dead komen hier op de woensdag, dan duiken we samen de studio in en presenteren het vervolgens op de vrijdag. We hebben geen concrete plannen met ze gemaakt. Pas op het moment dat we in de studio zitten, willen we kijken wat we ter plekke kunnen vormen. Stiekem hebben RMFTM-nummers best veel structuur. Er komt vaak weinig improvisatie bij kijken. Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken."

RMFTM staat daarnaast op het punt een eigen album uit te brengen. Volgens Peeters neemt het bandgeluid ditmaal een minimalistische, sterk ritmische inslag. Voornaamste inspiratiebronnen zijn Shit and Shine en het minimalisme van het Japanse Nisennenmondai, tijdens de vorige editie van Psych Lab een van de grote hoogtepunten. Peeters: "Je kunt het bij wijze van spreken een dansplaat noemen. Het wordt het eerste deel van een drieluik. De doelstelling is sowieso altijd om minstens een album per jaar uit te brengen." Wat dat betreft zit RMFTM goed op schema. In slechts vier jaar tijd heeft de band drie platen uitgebracht: Intergalactic Dada & Space Trombones, Echo Forever en Strange Wave Galore. "Er hangt momenteel onwijs veel creatieve energie binnen de band", vertelt Peeters. "Toen we bij ons label Fuzz Club plots een drieluik voorstelden, vonden ze dat gelukkig supertof." Het komende drieluik van de band draagt de naam Subversive, waarvan het eerste deel in het najaar verschijnt. "Hiermee willen we de grenzen opzoeken binnen de context van RMFTM in al zijn abstracte algemeenheid."

Meer entiteit dan evenknie
De bandnaam Radar Men From The Moon refereert aan de gelijknamige science fiction-serie uit de jaren '60. Dit bleek voor de band slechts een bruikbaar beginpunt. "We hadden een lange lijst met namen van slechte low budget-films, en uiteindelijk kozen we Radar Men From The Moon," legt Peeters uit. 'In het begin gebruikten we bewust die oude sci-fi esthetiek, maar ik merk nu dat we daar vanaf stappen. We gebruiken nu ook steeds meer de afkorting RMFTM. De band wordt dan vanzelf meer een entiteit, iets dat altijd naar zichzelf refereert in plaats van naar een bron van buitenaf."

Zoals zoveel bands uit de psychscene zijn de wortels van RMFTM deels te traceren naar de Duitse krautrock-beweging van de jaren zeventig. Artiesten als Neu!, Faust, Tangerine Dream en Can worden tot vandaag de dag met elkaar geassocieerd, ondanks het gegeven dat deze bands zich niet of nauwelijks door elkaar lieten beïnvloeden. Peeters: "Veel mensen noemen het krautrock, maar het idee van krautrock was meer een stuk tijdsgeest dan een muziekstijl. Krautrock zou het nu nooit meer kunnen zijn. In de jaren zeventig was het meer een politieke beweging dan een muziekstroming. Je kunt niet meer vaststellen dat iets écht krautrock is, al klinkt dat misschien een beetje snobistisch. De term wordt nu vaak gebruikt om repetitieve muziek aan te duiden."

De huidige generatie 'repetitieve' psych- en krautbands laat zich juist maar al te graag door elkaar beïnvloeden, al blijft een zekere autonomie - net als bij de oude garde - noodzakelijk. Mooi voorbeeld is het Duitse Camera, dat een groots geluid creëert met een verrassend beperkte livebezetting: zelfs bij laagdrempelige guerilla-concerten klinkt het trio groots en uitgesponnen. Het Chileense Föllakzoid brengt het hard en dwingend, het Canadese Suuns vertolkt een poppiër variant, het Britse Gnod gooit er een stevige scheut industrial en new wave tegenaan. Bij elk van deze bands kruipt het gevoel te binnen dat ze die rijkdom aan hedendaagse substromingen het liefst binnenshuis willen beteugelen. Een herkenbare visuele uitstraling, werkend binnen een bepaald concept of kader met zelf opgelegde beperkingen.

RMFTM past qua eigenzinnigheid perfect in het rijtje eerder genoemde bands. Bij elk album lijken de Brabanders weer nieuwe voorwaarden te scheppen, een strikt kader waarbinnen de muziek opbloeit. Debuut Echo Forever is doordrenkt met heftige stonerriffs en progrock-invloeden, het vorige album Strange Wave Galore voegt synths als nieuw ingrediënt toe. "We willen ons geluid absoluut oprekken, kijken hoever we kunnen gaan. We zijn net zo geïnteresseerd in drones en abstracte electronica als bijvoorbeeld een band als The Cure. We kijken altijd of we vernieuwende elementen kunnen toepassen bij Radar Men. Met Strange Wave Galore wilden we een punkalbum maken, al klinkt het nergens letterlijk als 'punk'. Voor onszelf is Strange Wave Galore wel degelijk een punkplaat. Echo Forever was dan weer heel groots en monumentaal, dus we wilden deze liedjes sneller spelen. Nu doen we wéér iets heel anders."

Onder de radar
In de rest van Europa heeft RMFTM aardig wat meters gemaakt binnen dat internationale DIY-circuit. In mei gingen de Eindhovenaren voor de tweede keer in twee maanden op tournee. RMFTM was te zien in Duitsland, Slowakije, Frankrijk, Denemarken, Kroatië, Italië en Portugal. De tour eindigde op 17 mei in eigen stad Eindhoven: een show met Gnod in het Stroomhuis. Peeters: "We hebben ons vanaf het begin gefocust op het buitenland. omdat dat ons interessanter leek. In Nederland is er naar mijn mening toch iets te weinig aandacht voor het soort band dat wij zijn. Onze muziek valt natuurlijk ook binnen een niche. Het circuit waarin wij opereren is heel internationaal gericht. Ons label Fuzz Club geeft bands uit veel verschillende landen onderdak: Denemarken, Italië, IJsland, Engeland. We spelen veel met deze bands samen. Zo bouw je geleidelijk een hecht netwerk op. Ik denk dat Fuzz Club daar wel een rol in heeft gespeeld."

Merkwaardig genoeg opereert Radar Men From The Moon binnen het Nederlandse clubcircuit tamelijk onder de radar (yep, pun intended). Daar is misschien een goede verklaring voor: veel bands binnen het DIY-klimaat zijn afhankelijk van elkaars lokale netwerk om een hechte fanatieke aanhang te kunnen werven. De shows van RMFTM blijven vaak beperkt tot lokale speelplekken als de Effenaar en het eerder genoemde Stroomhuis. Tijdens Eindhoven Psych Lab vorig jaar liet de band een blijvende indruk achter naast prominenten als Suuns, Disappears en Föllakzoid. De band tekende begin dit jaar bij Lexicon Bookings, met als hoofddoel betere speelmogelijkheden te werven in Nederland.

Nicheplatforms als Psych Lab en de recent aangekondigde bandavond Oscillations bieden in de tussentijd grote meerwaarde voor bands als RMFTM, beaamt Peeters. "Toen Tony en ik met de Effenaar rond de tafel plannen zijn gaan smeden voor Eindhoven Psych Lab, leek het ons in eerste instantie interessant om een internationaal festival in Nederland te hebben dat zich focust op het fenomeen 'psych'. We hebben lange gesprekken gehad om het fenomeen te duiden, maar dat bleek lang niet makkelijk. Het kwam er voor ons op neer dat het fenomeen 'psych' zich laat karakteriseren door alles wat het NIET is. Het is namelijk niet simpelweg psychedelische muziek."

"Enfin, op tour spelen we vaak met bands die we goed vinden en graag naar Nederland willen halen. Eindhoven Psych Lab gaf ons die ruimte. Daarnaast willen we ons tijdens Eindhoven Psych Lab concentreren op het experimentele karakter van het genre, dat niet alleen plaatsvindt in de muziek, maar bijvoorbeeld ook in het visuele. Vandaar dat er ook films worden gedraaid en er een tentoonstelling wordt georganiseerd met Beeldende Kunst. Los van dat is Psych Lab een echt internationaal festival, met bezoekers uit alle hoeken van de wereld. Het is tegelijkertijd een mooie manier om het genre in Nederland meer naar buiten te brengen."

Radar Men From The Moon is mede-initiator van festival Eindhoven Psych Lab, afgelopen voorjaar op vrijdag 5 en zaterdag 6 juni in de Effenaar, met verder o.a. Moon Duo, Earth, The Soft Moon, Jacco Gardner, TOY en vele anderen.