Nieuw van Nederlandse bodem: Man From The South - Koblenz

| vr. 28 september 2012 | joris

Paul van Hulten kennen we vooral als voorman van de Eindhovense rootsrockband Woody & Paul, waar we de afgelopen jaren meerdere goede platen van hoorden. Al in de zomer van 2009 nam van Hulten echter ook een reeks sololiedjes op, met behulp van enkele bevriende muzikanten. Dat leverde genoeg nieuwe muziek op voor een album, al was het nooit van Hulten's bedoeling om zijn liedjes met de rest van de wereld te delen.

Totdat een vriend die naar de opnames mocht luisteren hem ervan overtuigde dat het toch echt doodzonde zou zijn als die muziek op de plank zou blijven liggen. Daar mogen we die vriend uiterst dankbaar voor zijn: Van Hulten nam de stap onder het alias Man From The South en heeft nu zijn soloplaat Koblenz uitgebracht. Een van de mooiste Nederlandse platen van dit jaar in de hoek der singer-songwriters, bij gebrek aan een beter woord.

Nieuw van Nederlandse bodem: Man From The South - Koblenz

Op de plaat vertelt Man From The South negen verhalen in een half uur, gegoten in folky liedjes die verschillende richtingen op kunnen gaan. Ondanks de minimale middelen biedt Koblenz een verrassend gevarieerd half uur muziek, beïnvloed door goede lieden als Bob Dylan en Townes van Zandt. Hoewel, folk... Van Hulten verstaat ook duidelijk de taal van de blues in bondige, verrassend pakkende liedjes als Hardy Man en Life May Be Sweet.

Zijn zang kan hij elders net zo goed gekweld als onheilspellend laten klinken. Zo gaat hij knap richting David Eugene Edwards (16 Horsepower, Wovenhand) in het vlotte Goodbye Hawaii of in een donker, volop de verbeelding aansprekend nummer genaamd Something Made The Streets Melt. Ook plaatopener William is zo'n liedje van het dreigender soort dat je meteen bij de les heeft, terwijl Man From The South je in de eerste minuten nog op het verkeerde been zet met een aanhoudende, doorzagende klank van een elektrische gitaar.

Als contrast daarop is er ook bijna frivool akoestisch gitaarspel à la The Tallest Man On Earth te horen, in een mooi miniatuurtje als Into The Gloom. Het wat melancholischer Bring Me Home is als hoogtepunt mooi halverwege de plaat geplaatst, opgesierd met viool en vibrafonette. Als Koblenz voor het grootste gedeelte sobere nachtmuziek biedt, dan is het elektrische gespeelde slotstuk Right On het moment dat de schemering weer doorkomt, aan het einde van een broeierige nacht. Met een naderende zonsopkomst, maar ook een donkere wolk in de verte. Ga mee op pad met Man From The South.

Koblenz is nu uit, als eerste release op het nieuwe label van Whipping Post Music. Dit najaar treedt Man From The South geregeld op, bijvoorbeeld op Let's Get Lost in Zwolle, op zaterdag 27 oktober.

Luister hier naar meerdere nummers van Koblenz, opgenomen tijdens een optreden op Incubate 2011: