Review: Bombay - Show Your Teeth

Na een naamsverandering en een ingrijpende bezettingswisseling zou je het Amsterdamse Bombay (ooit Bombay Show Pig) anno 2016 ook als een geheel nieuwe band kunnen zien. In dat geval zou nieuwe plaat Show Your Teeth een soort debuut zijn van Bombay 2.0. Maar soit: enig overgebleven kernlid Mathias Janmaat heeft in wezen al twee jaar op dit nieuwe werk gezeten. En nu de nieuwe plaat er is, kun je niet anders dan constateren dat Show Your Teeth een heel zelfverzekerde, goede plaat is geworden in de sectie lekker vinnige indierock.

Om de roerige voorgeschiedenis van Show Your Teeth nog eens samen te vatten: Bombay Show Pig was enige jaren een trio, maar maakte in 2012 als duo het knappe debuut Vulture / Provider. In 2014 voegt bassist Gijs Loots zich bij Janmaat en drumster Linda van Leeuwen ten gunste van de muzikale dynamiek, waarmee Bombay Show Pig dus weer een trio is. Begin 2015 verandert de naam in Bombay, een nieuwe plaat lijkt snel te komen, maar in de nazomer blijkt Van Leeuwen te zijn vertrokken: na audities neemt Lisa Ann Jonker haar plaats in op de drums. Bent u daar nog?

Hoe het ook zij: Bombay kan weer volop in het nu leven met Show Your Teeth eindelijk losgelaten op de wereld. En een goed album is het geworden, jachtig, stekelig en vol vaart. Wat ten opzichte van het debuut-uit-een-vorig-leven is gebleven, is de gave van zanger/gitarist Mathias Janmaat om puntige, lekker gejaagde scherpe liedjes met een twist te schrijven, waarin al wel iets gebeurt dat in je hoofd blijft plakken. Neem alleen al dat bedrieglijk simpele deuntje dat de toon van jongste single Gold Rush bepaalt en binnen de kortste keren niet meer uit je hoofd te krijgen is.

Laat je niet foppen door de nog wat lome opener Dolly Doesn’t Want To Face The Facts, die tekstueel wat venijnig lijkt af te rekenen met Bombay (Show Pig) 1.0, maar muzikaal niet het spannendst is. We zijn pas echt los als vanuit het slot van die verraderlijk kalme opener plots single Slow Motion uit de startblokken schiet: een dwingend noisepopliedje vol drive dat wel aan het vroege werk van TV On The Radio doet denken.

Meer van die onweerstaanbare jachtigheid is er in Sea, het rusteloze, opzettelijk slonzig gespeelde Bored en het verrassend opbeurende Kids, met een exotisch aandoend melodietje in het refrein dat het nummer naar een hoger plan tilt. Maar ook als er halverwege de plaat in tempo gas terug wordt genomen in Bleach en Love Your Enemies, blijft de boog strakgespannen.

Ja, de stem van Van Leeuwen als tegenwicht kun je hier en daar missen - haar vervangster hoor je enkel op de achtergrond - en het wat doffe geluid van drums werkt niet altijd even goed. Maar de refreintjes zijn steeds meer dan sterk, en daarbij zorgt de voor het overige prettig rafelige productie van Simon Akkermans voor extra sjeu, inclusief de licht overstuurd galmende klank van Janmaat's stem. De puntige speelduur van een dik half uur is hier weer eens een pluspunt: zo blijf je graag teruggrijpen naar deze piekfijne Nederlandse indieplaat.

Show Your Teeth is verschenen via V2 Benelux en is streambaar via Spotify. Vanaf half maart tourt Bombay langs de Nederlandse zalen: check de bandwebsite voor alle data.

• Joris op do. 18 februari 2016, 16:30 uur