concertverslag

De Staat in Leiden: O, what a show

Weten we het nog? Begin 2011 bracht Nederlands’ strakste grooverockband De Staat een gemene plaat uit die Machinery heette. Vijf jaar verder zijn de vijf mannen uit Nijmegen meer dan ooit zelf die uitmuntend geoliede livemachine, zo bewijzen ze met een concert in Leiden in het kader van een al net zo strak uitverkochte clubtour ter ere van nieuwe plaat O. Sterker nog: een concert van De Staat anno 2016 mag je met recht een heuse Show noemen, met puike visuals en al.

“Eerste keer hier maar godverdomme wat een fijne zaal man!” En dan bedoelt frontman Torre Florim vooral de 750 mensen ín die uitverkochte grote zaal van Gebr. De Nobel in Leiden, zegt hij er nog even bij. Dat publiek laat zich bij het loepzuiver en precies zwaar en lekker log genoeg klinkende openingssalvo Peptalk en een poppy funkend Make The Call, Leave It All nog langzaam aan opwarmen. Maar binnen een half uurtje wordt het eerste kookpunt in de zaal bereikt met stampend oudje Old Macdonald Don’t Have No Farm No More.

Misschien wil iedereen ook eerst wel even rustig kijken naar het volmaakte plaatje op het podium, met Florim als zijn ontspannen doch zelfverzekerde zelf in het midden, omringd door vier verschillende karakters die ogenschijnlijk op hun ding doen op hun eilandjes, maar toch echt een waanzinnig hecht geluid laten horen, voortgestuwd door de onweerstaanbare, hard geslagen grooves van drummer Tim van Delft. De vele uitgewisselde grijnzende blikken spreken boekdelen. Het intrigerendst blijft gitarist Vedran Mircetic, die links op de achtergrond ogenschijnlijk totaal stoïcijns al die pakkende, speelse dan wel sarcastisch klinkende gitaarpartijtjes voortbrengt, soms afgewisseld met een venijnige solo.

Meestal zie trouwens enkel het silhouet van Mircetic, dankzij het flinke videoscherm dat De Staat deze tour meesleept. In de voorgeschotelde beelden keert die ‘cirkel is rond’-metafoor van de O uit de plaattitel in diverse gedaanten terug. Intussen is er voor elk liedje op de ruim vijftien nummers tellende setlist een ander lichtplan cq. visueel plaatje, wat de ambities van De Staat met dit vierde, iets toegankelijker album verder onderstreept. Ambities ook om meer muziekstijlen te verkennen, met groovy uitstapjes naar discofunk in Systematic Lover of het vinnige Help Yourself. Bij dat nummer zien de tronie van Florim op het videoscherm, gefilmd door een camera die hij zelf mee kan dragen. Een geinige knipoog naar de selfie-mania, wel jammer dat het ding twee keer uitvalt.

Het is een van de (visuele) podiumtrucs die daadwerkelijk wat toevoegen aan een optreden en die het publiek verder mee de show in trekt, evenals verderop het duizelingwekkende spel met groen en rood light in het rusteloos jagende Make Way For The Passenger. En dan is er natuurlijk nog de apotheose met toegift-afsluiter annex gabberrock-climax Witch Doctor, te vinden op vorige plaat I-CON. ‘Het lelijkste nummer van De Staat ooit,’ vonden we bij KtH ooit, maar de gretig hossende cirkelpits die Florim en band ook in Leiden weer op gang krijgen dankzij de bijbehorende viral videoclip, dat kun je alleen maar heel indrukwekkend noemen.

En dat gaat uiteindelijk ook op voor deze gehele show, waar de professionaliteit werkelijk vanaf druipt. Ja, dat kun je ook opvatten als een minpuntje, zo goed als het geheel is uitgedacht, op een manier ook spontaner ogende momenten toch gepland zijn (de camera, de cirkelpit). En ja, de inventiviteit in de liedjes uit de koker van Florim blijft ongekend, maar het muzikale venijn is bij De Staat wel grotendeels geweken. Gelukkig zijn er voor dat laatste kleine manco nog wat welkome momenten in de vorm van oudjes Psycho Disco en een zompig slepend, hard Rooster Man, beide van dat eerder genoemde Machinery. Niet voor niets nog altijd de bruutste plaat van de Nijmegenaren.

Hoe dan ook: zijn De Staat en het buitenland dan eindelijk echt helemaal klaar voor elkaar?

De huidige O clubtour van De Staat is zo goed als volledig uitverkocht, maar op de dagen zelf is Ticketswap je vriend. We rekenen voor komende zomer op een boel festivalshows.

  • Joris op za. 30 januari 2016, 13:20 uur


comments powered by Disqus