Review: Naive Set - Dragon

Een Amerikaan, een Duitser en twee Nederlanders gaan een weekje met elkaar naar een boerderij. Dat is niet het begin van een goeie mop, maar het vertrekpunt voor een fantastische nieuwe Nederlandse gitaarpopplaat: Dragon, de tweede LP van Amsterdamse band Naive Set. Nog meer en vooral nog beter dan op debuut Reclining Nude (2014) creëert Naive Set hier een eigen vorm van warme, levendige jangly gitaarpop in de traditie van The Clean, The Feelies of een jonge R.E.M. Dat doet in Nederland – of zelfs daarbuiten – niemand ze momenteel na.

Sobere, melodieuze gitaarpop zonder fratsen: we hoorden het afgelopen zomer ook van Ultimate Painting, al zijn dat meer Velvet Underground-fans. Daarbij: ondanks de goede liedjes klinken de platen van die band nogal duf. Dat is op het volmaakt ongedwongen klinkende Dragon van Naive Set wel anders. De plaat kwam dan ook hoorbaar op een spontane manier tot stand: de vier bandleden huurden via Airbnb een dikke week een boerderij nabij de Veluwe, verbouwden de woonkamer tot tijdelijke home studio en legden er elf bedrieglijk simpele doch steengoede liedjes vast. Een week later stonden alle meubels weer precies op hun plek, alsof er niets gebeurd was.

Om de muziek naast spontaan vervolgens prettig warm te laten klinken, werd voor een transparante geluidsmix de hulp ingeroepen van Jason Quever (van de band Papercuts), terwijl Mikey Young (werkte met Kelley Stoltz, Ultimate Painting) mocht masteren in Melbourne, Australië. Die twee moeten elk in hun eigen hectische omgevingen precies heel knap hebben aangevoeld onder welke omstandigheden de liedjes waren opgenomen. Dat hoor je af aan de losse, vrije vibe die Dragen van begin tot eind ademt, terwijl de sound iets steviger is dan op het debuut.

Het onbezorgd van tempo verschietende Bottom Of The Sea aan het begin van de plaat is heel representatief voor Dragon: een catchy riffje, huppelende drums en baslijnen en loepzuivere koortjes maken je instant vrolijk, terwijl op de achtergrond toetertjes en fluitjes de boel licht verstoren. Meer van dat moois hoor je in het losjes swingende Up Beach, dat met zo’n titel wel wat zomers heeft dankzij extra percussie, rustig kabbelende gitaarpartijen, orgeltje en een zonnige melodie.

Opnemen in de vrije natuur zorgde voor wat meer guitige experimenteerdrift. Dus schakelt de band tijdelijk over van Engels op Duits in het speelse en iets fellere Dieter Rams’s Wife. Inderdaad, speciaal voor de vrouw van industrieel ontwerper Dieter Rams, die jaren lang producten ontwierp voor Braun: ‘Dieter Rams’ wife has the cleanest lines, Dieter Rams’ wife is beyond design,’ horen we scherp als in het betere Franz Ferdinand-liedje, voordat Naive Set overschakelt op een Duits refreintje van gitarist Matthias Kreutzer.

Maar voor eenvoudigweg wonderschone liedjes kun je ook bij Naive Set terecht. De twee mooiste nummers staan gebroederlijk naast elkaar in de tweede helft van Dragon. Eerst de lichtmelancholische, troostende single Rabbits, met een sprankelend ‘hold on’-refreintje waarvoor een Real Estate zich niet zou schamen. Dat geldt ook voor Spoken For, minstens zo subtiel en mooi, al springt die door het introverter karakter iets minder direct in het oor dan een instant hitje als Rabbits. Ruimte voor melancholie is natuurlijk prima, maar Naive Set kiest handig voor een opgeruimd einde van Dragon: vlotte, upbeat afsluiter Let Me Down is al net zo’n meezinger als Rabbits, maar dan in de meest opgetogen modus.

Voor Dragon mag de zinsnede ‘zo worden ze niet veel meer gemaakt’ uit de mottenballen. Of dat erg is? Ach, door de relatieve zeldzaamheid cq. schrijnende onhipheid van dit soort muziek anno 2015 koesteren we Naive Set en hun volmaakte liedjes alleen maar nog meer.

Dragon van Naive Set is afgelopen week verschenen via Subroutine Records en is onder meer te streamen op Spotify. Deze donderdagavond 3 december is de band te gast in De Wereld Draait Door. Vrijdag 4 december is de band te zien in Groningen (De Gym, via Lepel Concerts). Vanaf januari 2016 volgen er meer optredens, onder meer in de Eindhovense Effenaar (8 januari), EKKO in Utrecht (9 januari) en op Noorderslag in de Groningse Oosterpoort (16 januari).

• Joris op do. 3 december 2015, 15:15 uur