Triple AAA List

Review: Bombay Show Pig - Vulture / Provider

Joris, Vrijdag 04 05 2012, 12:45

Bombay Show Pig - Vulture / Provider

Engels duo Blood Red Shoes ging eind vorig jaar wat krampachtig op zoek naar nieuwe richtingen. Eindresultaat In Time To Voices had zo z’n vertrouwd sterke momenten, maar klinkt vooral erg geforceerd. Mogelijke oorzaak: de geest waar Blood Red Shoes zo hard naar zocht, was natuurlijk allang en breed ingenomen door Nederlands duo Bombay Show Pig. De band die nog niet zo lang geleden transformeerde van een trio in een duo, toen zanger Christian Kratzsch vertrok. Bij de nieuwe live-optredens van dit jaar was al te zien en te horen: dat vertrek heeft zanger/gitarist Mathias Janmaat (eerder hulpkracht bij Voicst en in G.O.T.V.) en drumster/zangeres Linda van Leeuwen (eerder in meidenband Rebelle) uiteindelijk goed gedaan.

Het ultieme bewijs daarvan is nu voor iedereen te horen: een geweldig debuutalbum dat Vulture / Provider heet. Als invloeden wil de band zelf nog wel eens Yeah Yeah Yeahs of andere duo’s als The Kills en Death From Above 1979 noemen. Die kloppen heus wel voor een deel, maar de chaotische noiserock van enkele jaren terug heeft wel plaats gemaakt voor een veel poppiër geluid, dat dankzij producer en mixer Simon Akkermans (C-Mon & Kypski) lekker transparant en toegankelijk klinkt.

Intussen hoor je aan heel Vulture / Provider af dat er binnen de muren van het Utrechtse bolwerk Kytopia – dat de plaat ook uitbrengt – zeer goed is nagedacht over dit album als geheel: de opbouw binnen de twaalf liedjes is subliem. De opening is lekker (maar niet te) rauw en pakkend, met ongecompliceerde, stevige rocksingles Sancho Panza en Shackles and Chains, waarvoor Bombay Show Pig assistentie kreeg van songschrijver Tjeerd Bomhof (Voicst, Dazzled Kid).

In het middenstuk wordt vervolgens eerst gas terug genomen met enkele langzamere liedjes. Erg slim in elkaar stekende, creatieve liedjes ook vooral. Zo geven speelse keyboardmotiefjes lucht aan een loggere rocker als Start/Rewind, terwijl er halverwege dat nummer ook nog even handig gas terug genomen wordt. Fingerprint is dat mooie, dromeriger liedje wat zo’n Blood Red Shoes wanhopig probeerde te maken en wat in handen van Bombay Show Pig wel sprankelend klinkt, terwijl een merkwaardige bruggetje met opzettelijk hard aangezette blazers steeds weer verrast. En ook al zijn de twee muzikanten niet de beste zangers die je ooit hoorde, net als bij die andere, hier reeds genoemde man-vrouwduo’s klinken hun stemmen bijzonder prettig samen.

Dan zijn er weer enkele luchtiger, vlotte drie minuten-popliedjes à la Stuck In My State Of Mind en het meer garage-achtige Time Waster (kek orgeltje ook!), waarna Janmaat en Van Leeuwen plotseling alsnog venijnig hard uithalen met fellere rockers Sharp Like, Ill Intention en Wires, die laatste ziedend en met handclaps. Splinterbommetjes die doorgaans ook bij hun optredens tot het laatst worden bewaard, vol gróte drums, nijdige gitaren en dito zang, zodat de plaat je tegen het einde alsnog een beetje duizelig maakt.

De kunst van de beheersing...eh... beheersen deze twee echter net zo goed: ook slotstuk Making Friends had na een onheilspellend, aanzwellend begin volledig kunnen ontploffen, maar dat gebeurt juist niet. Zodat Vulture / Provider alsnog bijna gevoelig eindigt. Knap werk, op deze beste Nederlandse release van dit voorjaar.

Bombay Show Pig op tour:
05-05: Bevrijdingspop, Haarlem
14-05: Paradiso, Amsterdam